Wat is freerunning?

Indrukwekkende salto’s, enorme sprongen, draaien om de as, efficiëntie en grensverleggend. Dit zijn allemaal termen die vaak naar boven komen als je het hebt over freerunning/parkour. In deze blog vertel ik jullie alles wat je moet weten over freerunning/parkour.

Wat is het verschil tussen freerunning en parkour 

Helemaal in het begin waren er zeer strikte regels over wat nou freerunning is en wat nou parkour is. Het waren 2 verschillende disciplines en je kon nooit allebei tegelijk beoefenen. Hieronder leg ik uit wat het verschil tussen beide disciplines is:

·       Freerunning: binnen deze discipline ga je op een zo creatief en vloeiend mogelijke manier om met je omgeving. Acrobatische bewegingen zoals salto’s spelen hierbij vaak een grote rol, daarnaast is zelfexpressie ook erg belangrijk. Binnen deze discipline ontwikkel je vaak je eigen stijl. Dit is een hele eigen vorm van bewegen die jou kenmerkt tijdens het bewegen en trainen.

·       Parkour: tijdens het beoefenen van parkour wil je op een zo snel en efficiënt mogelijke manier van punt A naar punt B zien te komen. Mensen die de discipline parkour beoefenen worden ook wel traceurs genoemd. Het woord traceur betekent letterlijk “het pad wat een kogel aflegt”. Grote sprongen en zogenoemde “vaults” zijn kenmerkend binnen parkour, deze kunnen op elk niveau gedaan worden. Zo ben je nooit uitgetraind en is er altijd uitdaging!

Ondertussen zijn de disciplines nader tot elkaar gekomen, vaak worden beide disciplines zelfs tegelijk en door elkaar heen beoefend!

Geschiedenis van freerunning/parkour

Tijdens de Vietnamoorlog wilde de Franse legerofficier Georges Hébert een nieuwe methode bedenken waarmee de militairen onder hem, zijn rekruten, beter, efficiënter en sneller zouden bewegen. Dit zodat zijn rekruten in oorlogstijd beter obstakels konden overwinnen. Het was één van die rekruten: Raymond Belle, turner en brandweerman die zo geïnteresseerd was in deze nieuwe vorm van voortbewegen, dat hij deze mee naar huis nam. Eenmaal thuis deelde Raymond zijn nieuwe interesse met zijn zoon: David Belle. David werd zo enthousiast dat hij samen met vrienden in de jaren 80 buiten ging trainen en nieuwe technieken ontwikkelde. Deze groep jongeren noemden zichzelf “les traceurs” de bewegingen die ze maakte noemden ze les parkour. Dit stamt af van ‘parcours du combattant’, wat ook wel militaire stormbaan betekent. Na een tijdje begonnen de traceurs nieuwe technieken te bedenken die niet allemaal te maken hadden met efficiëntie, maar die er mooi uitzagen. Sebastièn Foucan is na onenigheid in de groep samen met 2 andere traceurs naar Londen gegaan. Zij hebben daar, in samenwerking met de Engelse Channel 4 de documentaire “Jump Londen” gemaakt. Door deze documentaire is de naam freerunning ontstaan. Op deze manier zijn de disciplines ontstaan zoals we ze vandaag de dag kennen als freerunning en parkour.

De vijf kernwaarden van freerunning en parkour

Er zijn binnen freerunning en parkour vijf algemene kernwaarden die binnen beide disciplines een erg belangrijke rol spelen. Door middel van deze vijf kernwaarden wordt duidelijk gemaakt dat het binnen freerunning en parkour niet alleen maar draait om het bewegen. Voorbeelden hiervan zijn: je laat een trainings spot schoner achter dan toen je hem aantrof, je respecteert de regels, je blijft altijd vriendelijk ook als je weggestuurd wordt, etc.  Hieronder worden alle vijf kernwaarden uitgelegd.

Wedstrijden in freerunning/ parkour

Ondertussen zijn beide disciplines verder ontwikkelt, op een niveau dat er nu wedstrijden in worden georganiseerd. Zelfs op zo een niveau dat freerunning en parkour nu officieel een olympische sport is geworden. Echter ontstaat er hierdoor een tweestrijd binnen de communities. De ene partij is erg voor het organiseren wedstrijden, omdat op deze manier de sport nog meer populariteit ontwikkeld. De andere partij vindt dit juist een slecht idee, omdat je hierdoor de hele essentie van freerunning en parkour uit zijn verband trekt. Ik zelf vind dat er over beide partijen wat te zeggen valt. Het klopt dat de essentie uit zijn verband getrokken word, maar op deze plekken ontdek je wel nieuwe bewegingen en ontmoet je nieuwe mensen met allemaal dezelfde passie. Uiteindelijk hebben we toch allemaal hetzelfde doel voor ogen, lekker trainen!

Evenementen in freerunning/parkour

Naast wedstrijden worden er ook veel zogenoemde ‘jams’ georganiseerd, dit zijn georganiseerde trainingsmomenten waar de atleten bij elkaar komen. Hier worden nieuwe technieken uitgewisseld, wordt er van elkaar geleerd en ontstaan hechte banden. Jams zijn er in alle soorten en maten. Een jam kan een middag duren maar een jam kan ook een paar dagen duren, een evenement dus. Dit soort evenementen worden door het jaar heen georganiseerd en staat geheel in het teken van beide disciplines.

Uitrusting voor freerunning/parkour

In principe heb je niks nodig om te beginnen met freerunning en parkour. Als je vaker traint merk je dat goede schoenen erg belangrijk zijn om te hebben. Maar welke schoen neem je nou? Een schoen met veel vering, zonder zool, zwaar of licht, veel of weinig grip, etc. Keuzes zijn bijna eindeloos, maar een schoen die veel wordt gedragen is de: gel lite 3. Naast schoenen kiezen freerunners ook ook voor om magnesium mee te nemen als ze gaan trainen, dit voorkomt zweethanden tijdens het zwaaien en voor meer grip tijdens het trainen. geen must have dus maar wel erg handig!

Auteur: Taco Anneveldt flippingtaco.com

Asics gel lite 3
Magnesium

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *